poniedziałek, 16 maja

350 mln zł na remont torów i infrastruktury kolejowej Północnej Obwodnicy GOP

Stacja Katowice Szopienice Północne – fot. M. Malina

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na rewitalizację linii kolejowych na odcinkach: Gliwice – Bytom, Chorzów Stary – Mysłowice oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka. Linie te stanowią część północnej obwodnicy towarowej Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.

Rewitalizacja odcinka Gliwice – Bytom – Chorzów Stary – Siemianowice Śląskie – Dąbrówka Mała – Katowice Szopienice Północne oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka jest szczególnie ważna dla przewozów towarowych. Dzięki pracom znacząco usprawni się ruch kolejowy w ważnym społecznie i gospodarczo regionie.

Tereny wokół stacji Szopienice Północne i Dąbrówka Mała do remontu 

Wraz ze wzrostem prędkości, skróci się czas przewozu towarów, co pozwoli na zwiększenie konkurencyjność kolei względem transportu drogowego oraz przyczyni się do ochrony środowiska. Inwestycja korzystnie wpłynie na rozwój gospodarczy Śląska.

– Infrastruktura kolejowa na obszarze stacji Katowice Dąbrówka Mała zostanie ograniczona tylko do torów szlakowych, natomiast stacja Katowice Szopienice Północne zostanie kompleksowo przebudowana w zakresie układu torowego, urządzeń sterowania ruchem kolejowym, sieci trakcyjnej i urządzeń elektroenergetyki. Po przebudowie w stacji będą 2 tory główne zasadnicze oraz 4 tory główne dodatkowe. Na linii nr 161 na odcinku Chorzów Stary – Katowice Szopienice Północne zostaną zabudowane nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które usprawnią prowadzenie ruchu pociągów – mówi Jacek Karniewski z biura komunikacji i promocji PKP S.A.

W ramach prac, które wykonane zostaną w systemie „projektuj i buduj” zakłada się m.in. przebudowę stacji Katowice Szopienice Północne. Ponadto kompleksową przebudowę sieci trakcyjnej. Na długości ok. 49 km zostaną wymienione tory. Istotne dla obsługi ruchu towarowego będzie zapewnienie sprawnych przejazdów dzięki wymianie 78 rozjazdów. Odnowionych zostanie też 58 obiektów inżynieryjnych. Wyższy poziom bezpieczeństwa zapewni przebudowa 5 przejazdów kolejowo-drogowych.

Pociągi pojadą szybciej 

Sprawny ruch towarowy, dynamiczną obsługę stacji, większą przepustowość i poziom bezpieczeństwa zapewnią nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W efekcie prowadzonych prac pociągi towarowe pojadą zdecydowanie szybciej. Nawet dwukrotnie wzrośnie prędkość z 40 km/h do 80 km/h. Dzięki temu po odnowionych trasach sprawniej pojedzie większa liczba pociągów, co pozytywnie wpłynie na konkurencyjność transportu kolejowego.

Projekt „Prace na liniach kolejowych nr 132, 147, 161, 180, 188, 654, 655, 657, 658 na odcinku Gliwice – Bytom, Chorzów Stary – Mysłowice oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka” o wartości ponad 350 mln zł (netto) będzie współfinansowany z POIiŚ 2014 – 2020. Realizacja planowana jest na lata 2019 – 2023.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.