czwartek, 10 października

Rusza przebudowa DK81

Na duże zmiany w organizacji ruchu muszą przygotować się zarówno katowiczanie, jak i mieszkańcy metropolii, którzy dojeżdżają do Katowic do pracy. Zmiany w organizacji ruchu dotyczyć będą także ruchu tranzytowego przecinającego Katowice. Według planów, po Świętach Wielkanocnych, na przełomie kwietnia i maja rozpocznie się kolejny etap prac przy potężnej przebudowie węzła drogowego – skrzyżowania dróg DK86 oraz DK81 (czyli ul. Pszczyńskiej oraz ul. 73 Pułku Piechoty) w Katowicach.

Zmiany polegać będę przede wszystkim na zawężeniu ul. Pszczyńskiej (DK86) na wysokości Giszowca – do jednego pasa w każdym kierunku – zarówno w stronę Sosnowca, jak i w stronę Tychów. Utrzymane będą funkcjonujące włączenia – zjazdy i wyjazdy – ulic Kolistej i 73 Pułku Piechoty z ul. Pszczyńską, jednak ze względu na spodziewane spiętrzenie ruchu w tym obszarze, będzie to utrudnione. Przypomnijmy, że średnio tę drogę pokonuje codziennie aż 58,5 tysiąca pojazdów. Drugą zmianą będzie zamknięcie możliwości zjazdu z autostrady A4 – jadąc od strony Gliwic – w kierunku Tychów. Tę trasę pokonuje codziennie średnio ponad 10 tysięcy kierowców. Wprowadzanie opisywanych zmian jest konieczne, by wykonać pierwszy etap inwestycji, polegający m.in. na wykonaniu nowych odcinków ul. Pszczyńskiej łącznie z budową wiaduktów drogowych nad linią kolejową i ulicą Kolistą oraz bezkolizyjnych, bezpośrednich zjazdów/wjazdów z ul. Pszczyńskiej na ul. 73 Pułku Piechoty. Piesi zyskają nowe połączenia ul. Kolistej pod wiaduktem w ciągu ul. Pszczyńskiej oraz przejścia podziemne i połączenia pomiędzy przystankami autobusowymi. Rowerzyści natomiast zyskają ścieżkę rowerową po zachodniej stronie ul. Pszczyńskiej oraz ciągi pieszo-rowerowe poprzeczne do ul. Pszczyńskiej.

Przypomnijmy, że cała inwestycja składa się z dwóch zasadniczych części. – Pierwsza z nich to budowa nowego bezkolizyjnego węzła dwóch dróg krajowych – ul. Pszczyńskiej (DK86) i ul. 73 Pułku Piechoty (DK81) oraz rozbudowa ulicy Pszczyńskiej (DK86) od autostrady A4 do ul. Górniczego Stanu. Usprawnione zatem zostanie skomunikowanie ponadlokalne obszaru południowej części aglomeracji katowickiej z jej strefą centralną oraz miejskiego obszaru południowo-wschodniej części Katowic, w zakresie połączenia z drogami krajowymi oraz centrum miasta. Druga część obejmuje rozbudowę istniejącego dziś węzła drogowego ulicy Pszczyńskiej (DK 86) z ulicami 73 Pułku Piechoty, Karolinki, Kolistą, obsługującego ruch lokalny – mówi Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice.

Na zmiany muszą się także przygotować pasażerowie autobusów linii 672 i 674 – zmienią się zarówno ich trasy, jak i rozkłady jazdy. W trakcie inwestycji autobus linii 674 z Centrum Handlowego 3 Stawy będzie kierował się objazdem ulicami Murckowską, Gospodarczą, następnie Szopienicką do Giszowca, natomiast linia 672 – po wyjeździe z Centrum Handlowego 3 Stawy będzie kierowana na ul. Murckowską, a następnie nawracała na węźle ulic Murckowskiej i Porcelanowej w kierunku ul. Pszczyńskiej i Murcek. Szczegółowe informacje publikowane przez Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) będzie można znaleźć na stronie internetowej w zakładce „komunikaty” https://rj.metropoliaztm.pl/news/

Koszt całej inwestycji wynosi 247,5 mln zł, z czego aż 210 mln zł – to dofinansowanie pozyskane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kompleksowa przebudowa tego węzła drogowego zakończy się w pierwszej połowie 2021 roku. Utrudnienia dla kierowców znacząco zmniejszą się w pierwszej połowie 2020 roku, kiedy do użytku zostaną oddane pierwsze bezkolizyjne połączenia DK 86 z DK 81.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *