czwartek, 10 października

Nowe trasy rowerowe w Katowicach

fot. S. Rybok

Ponad 13 kilometrów nowych tras rowerowych – tyle powstanie w tym roku w Katowicach w ramach rozbudowy istniejącej sieci. To element wspierania przez miasto transportu zrównoważonego. Na nową infrastrukturę rowerową Katowice przeznaczą w tym roku około 13 mln złotych.  

– Katowice są miastem przyjaznym rowerzystom, a jednoślady traktujemy nie tylko jako sposób rekreacji, ale także jako środek transportu. Każdego roku rozwijamy sieć wypożyczalni i przeznaczamy znaczne środki w rozbudowę infrastruktury rowerowej. W zeszłym roku wydaliśmy na ten cel ponad 6 mln zł, a w tym roku zarezerwowano w budżecie około 13 mln zł. Dzięki takim inwestycjom, pod koniec 2020 roku mieliśmy w Katowicach blisko 180 km tras, a docelowym planem jest połączenie wszystkich dzielnic miasta komfortowymi drogami rowerowymi z centrum – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Kluczowe z punktu widzenia komunikacyjnego będą dwie drogi rowerowe, z których jedna połączy ulicę Gospodarczą (od tymczasowego przystanku autobusowego) do osiedla Paderewskiego (ulice Graniczna i Pułaskiego). Ta trasa będzie liczyć będzie ok. 1,5 km. Zakładany koszt realizacji to ok. 1,9 mln zł. Druga trasa o długości 2,4 km połączy Giszowiec z Nikiszowcem wzdłuż ul. Szopienickiej. Wartość tej inwestycji to 6 mln zł. Jeszcze w bieżącym kwartale ogłoszone zostaną przetargi na roboty budowlane dla obu inwestycji.

Kolejna ważna inwestycja realizowana w tym roku połączy śródmiejską strefę „TEMPO 30” z węzłem przesiadkowym Brynów. Ta trasa ma służyć rowerzystom podróżującym z południowych dzielnic  do centrum Katowic. Budowana droga dla rowerów połączy od południa istniejącą ścieżkę w rejonie sklepu LIDL dwustumetrowym odcinkiem wzdłuż ulicy Jankego z węzłem przesiadkowym Brynów
i dalej pobiegnie wzdłuż ulicy Kościuszki. Koszt tej inwestycji wyniesie 1,7 mln zł, a jej długość osiągnie około 1,4 km. Jeszcze w kwietniu zostanie podpisana umowa z wybranym w przetargu wykonawcą, firmą Novum Stone Expert z Katowic. Zakończenie tej inwestycji przewidywane jest na koniec września bieżącego roku.

Jednym z realizowanych projektów jest inwestycja, która ułatwi ruch rowerowy pod rondem gen. Jerzego Ziętka od strony deptaka prowadzącego wzdłuż ulicy Chorzowskiej (przy tzw. „Niebieskich Blokach”). W ramach projektu planowana jest budowa pochylni rowerowej umożliwiającej wygodny zjazd pod rondo i wyjazd spod niego. Koszt tego przedsięwzięcia to ok. 4,3 mln zł. Początek realizacji inwestycji nastąpi z końcem 2021 roku.

Wśród tegorocznych planów jest również droga rowerowa przez Podlesie, która połączy istniejącą trasę na ulicy Zaopusta i trasę w biegu ul. Armii Krajowej z granicą dzielnicy przy ulicy Hortensji. Powstanie tu ciąg pieszo-rowerowy na odcinku od ul. Hortensji do ul. Trojoka, gdzie ruch zostanie uspokojony i oznakowany znakami poziomymi. Dodatkowo zostanie wykonany przejazd rowerowy przez ulicę Armii Krajowej na wysokości ulicy Sołtysiej oraz połączenie istniejącej trasy w ciągu ul. Zaopusta z trasą w ciągu ul. Armii Krajowej. Długość ścieżki wyniesie około 500 m. Inwestycja będzie kosztować ponad 700 tys. zł i będzie realizowana w ramach projektu z Budżetu Obywatelskiego.

Trasy w budowie i na ukończeniu

W połowie marca bieżącego roku została oddana do użytku droga rowerowa wzdłuż ul. Lotnisko. Droga ta o długości 1,1 km ułatwi rowerzystom dojazd do Doliny Trzech Stawów. W kolejnych latach stanie się ona fragmentem znacznie większej drogi rowerowej, która połączy os. Paderewskiego z Nikiszowcem.

W tym roku kontynuowana jest budowa ścieżki rowerowej wzdłuż alei Korfantego na odcinku od ul. Telewizyjnej do ul. Gnieźnieńskiej. Inwestycja zostanie ukończona w drugim kwartale bieżącego roku. Do tej pory zrealizowano odcinek od ul. Karłowicza do ul. Gnieźnieńskiej. Ta inwestycja pozwoli nie tylko skomunikować północne dzielnice miasta z Parkiem Śląskim, ale będzie też stanowić fragment drogi rowerowej, którą w przyszłości z tej części miasta będzie można dojechać do centrum. Mowa o wynoszącym 1,3 km połączeniu wzdłuż al. W. Korfantego na odcinku od ul. Telewizyjnej do ul. Gnieźnieńskiej. Wspomniana droga rowerowa na pętli Alfreda połączy się z już istniejącym 700-metrowym odcinkiem drogi rowerowej prowadzącej wzdłuż ul. Telewizyjnej do Parku Śląskiego.

W fazie projektowej znajduje się połączenie ul. Konnej (przy basenie miejskim) z ul. Techników
i ul. Niepodległości oraz trasą rowerową nr 5 (szlak żółty). Ten projekt ma powstać do końca sierpnia bieżącego roku. Kolejna wyczekiwana przez mieszkańców inwestycja rowerowa połączy Giszowiec z obszarem Katowickiego Parku Leśnego. Jeszcze w bieżącym kwartale tego roku zostanie ogłoszony przetarg na dokumentację budowlano-wykonawczą.

Lata 2014 – 2020 – powstało ponad 37 km nowych dróg rowerowych

  • rok 2014 – ok. 5,3 km
  • rok 2015 – ok. 1,9 km
  • rok 2016 – ok. 6,5 km
  • rok 2017 – ok. 7,1 km
  • rok 2018 – ok. 4,3 km
  • rok 2019 – ok. 3,1 km
  • rok 2020 – ok. 8,9 km

Nowy sezon z rowerami miejskimi

Sieć rowerów miejskich jest dostępna dla mieszkańców Katowic od 1 kwietnia. Z tą datą zostało oddanych do dyspozycji 71 stacji finansowanych przez miasto Katowice, w tym 2 nowe stacje zlokalizowane przy Centrach Przesiadkowych Brynów i Zawodzie oraz 14 stacji sponsorskich firm współpracujących z miastem. W kolejnych miesiącach planujemy uruchamianie następnych punktów wypożyczania rowerów, z tego dwa w ramach Budżetu Obywatelskiego, zlokalizowane w obrębie Skweru Walentego Fojkisa (Wełnowiec) oraz przy ul. Gallusa w pobliżu Skweru Anny Walentynowicz. Zakładamy, iż docelowo system będzie liczył w tym roku 107 stacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *